Vaikka mä kovasti kauhistelenkin mun mahdollista muuttumista vanhanpiian stereotypiaksi kissoineni, en kuitenkaan voi olla hämmästelemättä kuinka paljon hauskuutta nuo katinrontit tuo päiviin. Niiden seuraaminen sivusilmällä ja välillä tuijottaen on saanut mut nauramaan maha kipeänä silloinkin, kun päivä on ollut syvältä jostain.

Jos nyt vähän "psykologisoisi" kattien touhuja niin voisi esimerkiksi sanoa Önnin olevan mustasukkainen Eemilin ja Nekon yhteisymmärryksestä sekä kateellinen Nekolle, joka on melkoisissa mallinmitoissa. Miten tämä ilmenee? Önni saattaa naukua ilman mitään syytä (kuten Kaisa varoitteli) mutta se tekee sitä välillä tavallaan Nekolle. Tyyliin "hei, huomaaks sää, kun mulla on ongelmia!". Ja tietysti pojat onkin välillä kyljistänsä kiinni toisissaan, kun nukkuvat saunan lauteilla tai kiipelytelineessä...

 

Kuvassa siis Önni (kirjava) ja Neko (valko-musta).

 

Entäs tämä kateellisuus? Önni kulkee tätä nykyä jo ihan rohkeasti asunnossa eikä vierasta koiraakaan niin paljoa. Muutamana iltana se on saanut ihan ihmeellisen hepulikohtauksen, jonka aikana se ravaa päättömästi edestakaisin pitkin huoneita. Se päästelee outoja pulunkujerrusääniä ja tekee kenguruhyppyjä. Jos tätä käyttäytymistä tulkitsee vähän "vasemmalla kädellä" voisi sanoa, että se treenaa saadakseen itsensä timmiin kuntoon - Nekoa vai kesää varten?

Önnin ei kuitenkaan valokuvia varten tartte treenata, sillä näistä kolmesta kissoista juuri Önni on valokuvauksellisin. Katsokaapas vaikka seuraavia kuvia:

 

Mitäs Neko sitten? Se halusi yhtenä iltana ulos kovasti ja mä päästin sen - kellariin. Täydestä meni niin kuin väärä raha. Siellä on kylmää, pimeää eikä ollenkaan kivaa. Kissa tutkaili paikkoja hetkisen ja tuli pois tyytyväisenä. Nyt se sitten pyytääkin välillä kellariin ja mä päästän sen. Kauaa se ei siellä ole, sillä mä suljen oven tietyn ajan päästä ettei kylmä tule sisätiloihin.

 

 

Eemil puolestaan opettaa Nekolle kaikki pahat temput, mutta tekee yhtälailla kaiken Nekon perässä. Kissat vuorottelevat iltaisin kumpi nukkuu mun sylissäni ja muutenkin nukkumapaikat käydään läpi vuorotellen. Onneksi nämä johtajatyypit tulevat toimeen hyvin keskenään niin että voivat jopa samaan aikaan nukkua samassa paikassa...

 

Ja juuri äsken sain kuvan, jota olen odottanut nämä parisen viikkoa. Kaikki kolme kissaa samassa otoksessa ja vielä enemmän - yhtä aikaa kiipeilytelineessä.